ak już wspomniałem na wstępie, w tej grze chodzi o wcielenie się w pewną postać, nadanie jej charakteru zgodnego z jej pochodzeniem, rasą i wyuczoną profesją, ale to dopiero początek. Szlifowanie samego charakteru może zająć Ci wiele czasu, zanim ta postać stanie się ciekawa. Jednak już z osiągnięciem drugiego poziomu dostaje się już zestaw przygód jakimi są Quests for Glory. Są to zadania przygotowane przez innych graczy, trochę starszych od Ciebie, by uczynić przygodę z tym mudem bardziej atrakcyjną. Im wyżej będziesz się piął po szczeblach jakimi są kolejne poziomy, tym więcej przygód będzie Cię spotykać, będziesz miał nowe możliwości jak na przykład wybranie PK (Player Killing - "zabijanie graczy"), czy też wstąpienie w szeregi któregoś z wielu klanów Studni Dusz, brania udziału w wojnach, czy też zostanie Herosem i kto wie ... może nawet nieśmiertelnym? Gra, jeśli się w nią wczujesz, da Ci wiele radości, zwłaszcza, gdy odbędziesz kilka wypraw w grupach, do nieznanych krain, w których za każdym razem może czekać ziejący ogniem smok, a Twoje życie zawiśnie na włosku. Czasami będzie zależało jedynie od zimnej krwi Twoich kompanów, którzy w momencie wywołania niespodziewanej walki, będą ratować Ci życie, będziecie na sobie polegać na śmierć i życie. Nie będę się rozwodził nad szczegółami, bo odkrywanie ich najbardziej wciąga, jeśli jesteś tutaj nowy(a), koniecznie zapoznaj się z kilkoma zasadami, o których mowa dalej. Jeśli już masz jakiś staż tutaj, bądź dawno nie grałeś, również je przeczytaj, bo starość nie radość, a pamięć wietrzeje z każdym kolejnym wypitym piwem ...


 
ak każdy wyimaginowany świat, ten również posiada jakieś podstawowe zasady, których trzeba się trzymać. Niektóre z nich można nagiąć, a niektóre z nich złamać. Łamanie jednak zwykle kończy się łamaniem kołem w czeluściach piekielnych, lub odmrożeniem członków. Przedstawię tutaj pokrótce zasady z którymi powinno się zapoznać przy pierwszym zalogowaniu na muda, ale zwykle są one ignorowane i występuje płacz i zgrzytanie zębów, gdy budzimy się w piekle. Klimat nie jest "wymagany", ale bardzo ceni się graczy, którzy potrafią go zachować i umieją się wczuć w swoją postać. Przejdę teraz do zasad, oto kilka z nich:
  • Twoja obecność na mudzie jest przywilejem, nie prawem.
  • Nieznajomość zasad nie zwalnia od odpowiedzialności za ich naruszanie.
  • Wulgarny i/lub obraźliwy język nie będzie tolerowany na MUDzie u nikogo (włączając bogów).
  • Zabrania się nieuzasadnionego zmuszania graczy przez bogów. Postępki takie powinny być natychmiast ogłaszane publicznie, najlepiej za pomocą notek.
  • Gdy w jakikolwiek sposób dowiesz się o obecności Nieśmiertelnego na wizinvisie (niewykrywalny przez żadne dostępne graczom czary), to nie informuj o tym nikogo, w szczególności nie odzywaj się do owego Nieśmiertelnego na kanale ogólnym, ktory jest widoczny dla osób posiadających niższy poziom, od poziomu wizinvisa tego Nieśmiertelnego. Jeśli potrzebujesz pomocy, to opisz całą sytuację w notce.
  • Niedopuszczalne jest granie więcej niż jedną postacią w tym samym momencie. Przypadki takie, jak i gra kilku postaci nawet różnych graczy z tego samego adresu/konta będą traktowane jako multiplaing. Tylko do bogów należy ocena tych sytuacji i związane z tym wyciąganie konsekwencji w postaci kary lub zezwolenia na dalszą grę. Będzie surowo karane udostępnianie swojej postaci innym osobom.
  • Zabronione jest także floodowanie, czyli wielokrotne powtarzanie tekstów o podobnej treści na kanałach ogólnych.
  • Oszukiwanie nie będzie tolerowane. Dotyczy to również przyjmowania ponadnormatywnej pomocy bogów jak i wykorzystywania błędów. Jeśli odkryjesz błąd zgłoś to (BŁĄD) i nie wykorzystuj.
  • Jakiekolwiek podpowiedzi dotyczące rozwiązania questu są zabronione. Zabrania się rozmawiania o questach na kanałach ogólnych: chat, music, gratz, flame, prosby, shout, yell, wiztalk oraz kanałach klanowych. Ponadnormatywna pomoc przy wykonywaniu questa przez kogoś, kto w nim nie uczestniczy (np. zabijanie moba w grupie) jest niedozwolona.
  • Gdy gracz uważa, że został pokrzywdzony przez boga lub innego gracza powinien zgłosić swoje wątpliwości obecnemu bogu a jeśli uzasadnia to waga sprawy - Radzie Studni Dusz (RSD).
  • Wszelka działalność na rzecz Studni Dusz będzie premiowana.
  • Gracze (i bogowie) powinni się stosować do etyki MUDa, którą przedstawię poniżej.
 
każdym społeczeństwie, świecie, czy też wymiarze są pewne niepisane zasady, które nazywamy etyką. Jest to określenie tego co powinno się robic, a czego nie, u nas zapisane jest to w formie etykiety, która brzmi następująco:
  • Bądź życzliwy dla innych a inni będą życzliwi dla Ciebie.
  • Przy wejściu należy się przywitać ze wszystkimi, przed wyjściem - pożegnać.
  • Należy powitać wchodzącego, pożegnać wychodzącego.
  • Anonimowe komunikaty są niestosowne - dotyczy to zwłaszcza nieśmiertelnych: jeśli coś mówisz do wszystkich, niech wszyscy wiedzą kto mówi.
  • Jeśli znajdziesz jakiś przedmiot, spytaj najpierw czy ktoś go nie zgubił, zanim go weźmiesz.
  • Pomagaj słabszym graczom, służ im radą i doświadczeniem (niech nie zapomina wół jak cielakiem był).
  • Pomaganie słabszym nie powinno się sprowadzać do zauważonego procederu: gracz na 60 poziomie zabija prawie potworka i ucieka, a inny gracz na 15 poziomie dobija i inkasuje exp.. Za coś takiego będą wyciągane (wstyd to mówić) konsekwencje... i to dość surowe... To samo odnosi się do leczenia graczy spoza grupy w czasie walki.
  • Pamiętaj, że MUD został stworzony tak, aby zachęcić graczy do grupowego działania, pomagajmy więc sobie wzajemnie.
  • Pod żadnym pozorem nie utrudniaj gry innym graczom. Wyjątki od tego zapisu stanowia helpy: MORDERCA, PK i WOJNY KLANOWE.
  • Bądź powściągliwy w używaniu ogólnego kanału, wielokrotne powtarzanie tego samego komunikatu jest niemile widziane, zwłaszcza u graczy z dużym lagiem.
  • Jeśli gracz ogłasza światu, że zrobił level, w dobrym tonie jest mu pogratulować. Do tego używamy WYŁĄCZNIE kanału gratz.
  • Mud jest grą dla ludzi, stosowanie jakichkolwiek automatów nie jest tu mile widziane, i osoby korzystające z takich programów mogą się liczyć z karą.
  • Mud jest grą role-playing, więc nie miej pretensji jeśli płeć postaci jest inna niż płeć gracza - jest to dozwolone i akceptowane.
  • Nie wolno włączać się do walki. Oznacza to, że nie wolno atakować potwora walczącego z innym graczem chyba, że ów gracz wyrazi zgodę. Należy również unikać atakowania potworów, które uciekły z walki z innym graczem.
  • Zabijanie i okradanie innych graczy jest ZABRONIONE. Wyjątki: patrz PK.
  • Mud jest prowadzony przez ludzi i dla ludzi. Ostateczne decyzje podejmują ludzie oceniając konkretną sytuację. Dlatego w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się odstępstwa od zasad, ale te odstępstwa nie tworzą precedensów!




strona Studni Dusz opracowana, gdy Słońce wędrowało gdzieś poza horyzontem
wszelkie prawa zastrzeżone © shim99, Rukh
jesień A.D. 2003